Oletko ajatellut, mikä sinulle on elämässä tärkeää ja millainen kaupunki Varkaus on?
Kaupunkikuvaa rakennetaan yhdessä asukkaiden, paikallisten yhdistysten, seurojen ja järjestöjen, oppilaitosten, median, yritysten ja yhteisöjen kanssa ja jokainen voi siihen vaikuttaa omalla toiminnallaan.
Sama pätee meidän yhteiseen kaupunkistrategiaamme. Se on suunnitelma kaupungin kehittämiseksi, joka kiteytyy kolmeen tavoitteeseen: välitä, vaikuta ja viihdy. Strategia julkistettiin kesäkuussa 2022 ja samalla uudistettiin myös Varkauden kaupungin brändi, tukemaan strategisia tavoitteita.
Millaisen viestin haluamme välittää kaupungista eteenpäin? Jokainen varkautelainen vaikuttaa yhteisen kaupunkimme hyvinvointiin, viihtyisyyteen ja identiteettiin sekä vahvistaa hyvää meininkiä positiivisella viestillään. Pyrimme luomaan positiivista ilmapiiriä ja kehitämme yhteistyötä sidosryhmien välillä, sillä yhdessä olemme myös viestinnällisesti vahvempia.
Varkauden brändiuudistus on useamman vuoden kestäneen työn tulos. Halusimme rakentaa varkautelaisille sopivan, yhteisen brändin, joten kehitystyötä on tehty laajalla rintamalla. Warkaus-bränditunnuksen tunnistaa siitä, että osassa kirjaimia on käynyt näpistys eli pieni pala puuttuu kirjainten kulmasta.
Varkautelainen identiteettimme pohjaa arvokkaaseen teolliseen historiaamme, joka näkyy bränditunnukselle luodussa graafisessa elementissä, siluetissa, peilattuna Saimaan vesistöön. Ihan omanlainen valikoitui uuden brändin sloganiksi, sillä se korostaa Varkauden erikoisuutta ja uniikkeja ominaispiirteitä. Varkaudessa on eri puolia, joista jokainen löytää itselleen sopivan eli ihan omanlaisen.
On ollut mukava huomata, kuinka hyvin Varkauden kaupungin uusi brändi on otettu vastaan kaupunkiyhteisössä. Meillä on nyt ihan omanlainen tarina, jota voi kertoa kaupungin rajojen ulkopuolellekin. Myös kaupungin viestintäkanavia on lähdetty kehittämään enemmän kaupunkiyhteisöä palveleviksi, sillä haluamme jakaa tietoa kaupungissa tapahtuvista asioista ja antaa näkyvyyttä myös meidän sidosryhmillemme. Toki meillä on vielä paljon kehitettävää ja kaikki kanavat eivät palvele kaikkia, mutta yritämme parhaamme mukaan löytää sopivia ratkaisuja viestimiseen.
Kaupunki viestii monikanavaisesti sekä verkossa että perinteisessä printtimediassa. Tietoa pyritään viemään eteenpäin myös ihmisiä kohtaamalla. Jokaisen täytyy olla myös itse aktiivinen ja seurata sekä tuoda esille mitä meidän kaupungissa tapahtuu.
Varkauden kaupungin verkkopalveluja on kehitetty käyttäjiä kuunnellen. Verkkosivut, tapahtumakalenteri ja TaskuWarkaus-mobiilisovellus saivat uuden ilmeen ja toiminnallisuuksia paranneltiin keväällä 2023. Tapahtumakalenteri on maksuton ja sinne voi ilmoittaa Varkaudessa järjestettävän tapahtuman rekisteröitymällä palvelun käyttäjäksi. Tapahtumien näkyvyys yhdessä paikassa on meidän kaikkien etu. Linkki tapahtumakalenteriin löytyy verkkosivuiltamme www.varkaus.fi. Ihan omanlainen äppi – TaskuWarkaus on ladattavissa sovelluskaupoissa ja sinne päivittyvät mm. tapahtumat ja ajankohtaiset asiat.
Kesä tulee ja kaupunki sen myötä herää ihan uudella tavalla eloon pitkän talven jälkeen. Entä jos tänä kesänä menisit Varkaudessa paikkaan tai tapahtumaan, jossa et ole aikaisemmin käynyt. Tai viettäisit lomapäivää Varkaudessa kierrellen nähtävyyksiä tai vain luonnossa liikkuen. Jaa kokemuksesi muillekin somessa #ihanomanlainen #warkaus tai kerro asiasta kaverille.
Ollaan ylpeästi ihan omanlaisia!
Kirjoittaja on Varkauden kaupungin vastaava markkinointi- ja viestintäasiantuntija